19.6.2021 tarihinde yürürlüğe giren 9.6.2021 tarihli ve 7327 sayılı İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Dünya Bankası İş Yapma Kolaylığı (Doing Business) Reformları kapsamında belediyelerimizin vatandaşlarımıza verdiği hizmetlerin iyileştirilmesi, yalınlaştırılması ve basitleştirilmesi amacıyla “İnşaat İzinleri” ve “Tapu Kaydı” eylemleri altında birtakım reform yürürlüğe girmiştir. Buna göre; 1- Kanun’un 9 uncu ve 10 uncu maddeleri ile 492 sayılı Harçlar Kanununun mükerrer 69 uncu ve 132 nci maddelerinde değişiklik yapılarak; yapı kullanma izin belgesi verilmesi sırasında yapı kullanma izni harcı ile cins değişikliği harcının belediyelerce tek seferde tahsil edilerek cins değişikliği harcının ilgili vergi dairesine gönderilmesi sağlanmıştır. Bu sayede, uygulamada ve inşaat izinleri eylemlerinde “vergi borcu yoktur” şeklinde ortaya çıkan prosedür ile vatandaşların birden fazla idareye fiziki olarak gitmesi uygulaması kaldırılmış ve dijitalleşme imkânları kullanılarak iş yapma kolaylığı bakımından gerekli iyileştirme sağlanmıştır. 2- Kanun’un 11 inci, 12 nci ve 13 üncü maddeleri ile 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 10 uncu ve 14 üncü maddesinde değişiklik yapılarak; dijital dönüşüm ve iş yapma kolaylığı endeksi metodolojisi çerçevesinde ve bürokrasinin azaltılması amacı da gözetilerek yatırım ortamının ve hizmetlerin iyileştirilmesi amacıyla yapı ruhsatına tabi tüm yapıların yapı kullanma izin belgesi düzenlendiğinde, yapı kullanma izin belgesi ve yapı aplikasyon projesine uygun şekilde resen cins değişikliği yapılarak kat mülkiyetine geçiş işlemlerinin yapılabilmesi sağlanmıştır. Ayrıca 634 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi yeniden düzenlenerek; bu düzenlemenin yürürlüğe girmesinden önce yapı kullanma izin belgesi düzenlenmiş tüm yapılarda, Mekânsal Adres Kayıt Sistemine yüklenemeyen yapı kullanma izin belgesi ile yapı aplikasyon projesinin yetkili idare tarafından elektronik ortamda gönderilmesi durumunda Kanunun ilgili hükümleri uyarınca işlem yapılması halinde hiçbir belge aranmaması suretiyle, tüm işlemlerde uygulama birliği ile vatandaşlara kolaylık sağlanmıştır. 3- Kanun’un 14 üncü ve 15 inci maddeleri ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin sekizinci fıkrası değiştirilerek; iş yapma kolaylığı reformları kapsamında, belediyelerin sisteminde yer alan emlak vergi değerlerinin tapu müdürlüklerine elektronik ortamda açılması; tapu müdürlüklerinin de taşınmaz alım ve satımlarını elektronik ortamda belediyelere bildirmelerine imkân sağlanmıştır. Bu düzenlemeyle, uygulamada ve iş yapma kolaylığı reformu endekslerinde “emlak vergisi borcu yoktur” şeklinde ortaya çıkan prosedür kaldırılarak iş yapma kolaylığı bakımından gerekli iyileştirme sağlanmıştır. Böylece, hem vatandaşların işlemlerini hem tapu idaresini hem de belediyenin iş ve işlemlerini kolaylaştırmış olacaktır. Ayrıca 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa geçici madde eklenerek; tapu müdürlükleri ile gerekli iletişimi sağlayacak elektronik altyapısı mevcut veya yeterli olmayan belediyelere elektronik altyapıyı hazırlayabilmeleri amacıyla 1.1.2023 tarihine kadar geçiş süresi verilmiştir. 4- Kanun’un 16 ncı ve 17 nci maddeleri ile 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa ek 7 nci madde eklenerek; inşaat izinleri eylemlerinde yer alan ve 12 prosedür iken 7 prosedür olarak birleştirilen inşaat izinleri prosedürlerine bağlı olan harç, bedel ve ücretlerin de yapı ruhsatı başvurusu ile tek seferde ödenebilmesi sağlanmıştır. Bu sayede, Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde 2019 yılında yapılan değişiklik ile idari başvuru olarak birleştirilen süreçlerin arka planında var olan ödeme işlemlerinin tek seferde yapılabilmesi sağlanmıştır. Ayrıca tüm su ve kanalizasyon idareleri için uygulanan 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanununa 18/A maddesi eklenerek; su ve kanalizasyon idareleri bakımından 2464 sayılı Kanunda yapılan düzenlemeye uyum sağlanmıştır. Kanun metnine ulaşmak için tıklayınız. |